Dagarna efter förlossningen

Här kommer lite upprepningen och sen de tre sorligaste dagarna i mitt liv. Ni får gärna komme med frågor om ni vill det. Jag tycker det är skönt att prata om händelserna!! det är för mig ett sätt att bearbeta min sorg!!

På förlossningen ger de mig en spruta med brikanyl på vägen in har jag börjat känna av verkarna. ligger i med CTG-kurva i kanske 40 min utan verkar är öppen 2cm och CV är utplånad. igen är det fullt på neo och de planerar att flytta mig. efter 40 min kommer verkarna igen. de kollar mig och jag är öppen 3 cm och har utbuktande fosterhinna. De hinner inte flytta mig till Norrköping och planerar ta hål på vattnet för att sätta skalp. När jag flyttar över till förlossnings säng går vattnet. sen går det fort.. klockan är vid detta laget 15:31 och 20:00 kommer liten ut.. på 6 min och tre krystverkar. Utan komplikationer föder jag fram mitt barn. Jag hör ett litet pip och frågar vad det är för kön. Inget svar!

Barnläkarna kommer springandes och de lämnar över bebisen till dem som springer iväg. Min lilla älskling andas inte. Jag fråga igen vad det var för kön. Hon sa då att hon inte han se, det gick så fort. Jag visste att de skulle springa iväg med henne eftersom hon var tidigt född, men det jag sedan fick veta var jag helt oförberedd på. Jag sprak så de började sy mig. 20:20 kommer en barnläkare in. BM har då hunnit sy ett stygn. Barnläkaren säger att mitt barn har missbildningar och att de inte kan se om det är en tjej eller en kille. Jag får panik, tar till lustgasen och lyckas tuppa av. 

Två timmar senare står jag i duschen och tänker, okej. Mitt barn har missbildningar, men det går att fixa. Några operationer och så men barnet lever i alla fall. 

Bara några timmar gammal och första bilden utanför magen tagen av mig

Jag får åka upp till Neo och träffa barnet som då ligger i Respirator. Jag anar inga andra fel och får lägga mig för att sova. den natten somna jag vid tre tiden och vaknade vid sex. Jag går in till mitt barn och hoppas på nyheter. De säger då att de ska göra ultraljud på han (läkarna säger han till mitt barn då de måste registrerar barnet som något när det föds) eftersom det oftast finns inre fel när könsorganen inte finns. De sa att en läkare skulle komma in och prata med mig senare. Trodde inte häller då att det var några större fel på mitt barn. 

Bild tagen av en vän

Vid två tiden den 26 mars kommer läkaren in för att prata med oss. Han säger att de inte kunde hitta några njurar eller urinblåsa på barnet och utan njurar kan man inte leva! Jag gråter villt i kanske två min sen tar jag ett djupt andetag och allt bara försvann. Nu måste jag fixa. Mitt barn ska döpas. Hela dagen springer jag runt på sjukhuset. ringer folk och ser till att mitt barn får så bra dop som möjligt. Vi bestämmer att barnet ska heta Robin eftersom det kan vara både tjej och killnamn. Och sedan måste det vara ett andranamn, så vi tar Leslie efter min pappa som även det är tjej och killnamn.



Jag går inte in till barnet en enda gång, jag vet inte varför jag inte går dit, men det kanske känns för verkligt. till kvällen frågar jag vart min syster är och får höra att hon sitter själv inne hos Robin. Jag går in till dem och sätter mig en bitt ifrån. Jag frågar då min syster varför hon sitter själv här inne. då svarar hon "Jag vill inte att Robin ska vara ensam" då kommer tårarna. o gud tänker jag. jag har övergett mitt barn. då sitter jag kvar hos Robin en lång stund. runt 24:00 tiden har vi dop och efteråt kallas vi in på ett rum för att tala med Robins läkare igen..



Klockan är nu kanske 1 på natten och de säger att de hittat en massa som kanske kan vara en urinblåsa! jag kan inte tro mina öron och jag blir nästan arg. Jag hade hela dagen ställt in mig på att Robin skulle dö och nu säger de att det finns en chans att Robin överlever. Har Robin en urinblåsa så kan de sätta henne på dialys i tre år och sedan transplantera njurar till henne.



Den 27 mars får jag för första gången hålla i min lilla Robin. I tre timmar sitter jag i stolen med henne och sover. Natten har vart lång och jag är trött. och jag känner mig så trygg med Robin i min famn. På eftermiddagen kallas vi åter igen in i ett rum för att prata med barnläkare. Nu har de gjort nytt ultraljud och det de trodde var en urinblåsa var bara en oidetiferbar massa utan funktion som var fylld av systror. Så återigen finns det inget hopp för Robin.



Den 28 mars säger de att hade Robin vart normal så hade de vid det här laget prövat att ta bort respiratorn då de tror hon kan andas själv. De frågar då samtidigt om vi vill att de ska sätta tillbaka den om det går illa eller om vi då vill att hon ska få gå. Vi väljer att inte försöka rädda henne. Hon kommer ändå att dö så varför dra ut på plågan för henne. Vid två tiden är det sagt att vi ska ta ut slangen men det blir fördröjt.



Klockan 4 ligger hon i min famn när det tar ur slangen och hon försöker andas. Hon blir bara blåare och blåare då hon ligger där och tar sina 1 andetag i min ungefär. Jag får då panik och ber dem ta henne. läkaren lägger då handen på min axel och säger nä Robin behöver ha det lugnt nu. Jag slappnar av och tänker jag ska klara det för Robin. två och en halv timme sitter jag där med min lilla bebis och se henne kippa efter luft. Jag får nog och frågar hur lång tid de kommer att ta. läkaren säger att det kan ta minuter, timmar eller dagar. Jag säger att jag inte orkar mer och lämnar över Robin till sin pappa när jag springer ut för att ta lite luft.



Hela tiden när jag är ute säger jag till min syster, "hoppas det är över när jag kommer in" känns taskigt att tänka så, men att se sitt barn kämpa för livet är det värsta som finns.



När jag kommer upp igen lever fortfarande Robin. klockan är nu nästan 7.. Vi ska nu få ett eget rum med Robin. Så de lägger över Robin i min famn igen hon drar då sitt sista andetag och medan vi bortåt i hallen stannar hjärtat. Jag sätter mig i en stol i rummet och säger till läkaren nu är Robin borta. De lyssna på henne och bekräftar mina misstankar.

På denna bild är Robin borta

Robin väntade på mig innan hon tog sitt sista andetag...

Här är robin ren och fin nålar och allt borta med första kläderna på

den 31mars Ringer läkaren mig. nu har de fått svar på kromosom testet. det har räknat alla kromosomer och Robin saknade inga. två köns kromosomer talar även om att Robin var en tjej..


Kommentarer
Postat av: Sofia

Grattis till er söta Robin! Tårarna rinner ner för kinden när jag läser detta! Vilken underbart fin dotter du har. Jag är så ledsen att hon inte fick stanna hos er!

2009-04-05 @ 23:00:28
Postat av: Fia

Beklagar verkligen sorgen! Vi pratade lite med varanda på fl för flera månader sen. I ensam i motala tråden.



Mvh Fia

2009-04-05 @ 23:38:31
URL: http://litenfius.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet inte vad jag ska skriva...jag har inga ord... jag beklagar verkligen sorgen och kan nog inte i min vildaste fantasi förstå vad du varit med om men det måste varit/är fruktansvärt.... Att någon så vacker liten flicka kan vara så "sjuk" så att hon får lämna jorden,det är så fruktansvärt fel och orättvist..... //Jennie

2009-04-06 @ 00:19:22
URL: http://jenniemedie.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad fin hon var! Beklagar att hon inte fick stanna hos er! Kram

2009-04-06 @ 07:49:57
Postat av: stine

Kan inte förstå din smärta :(

Tycker ändå att du var stark som klarade av detta så bra som du gjorde. och hela tiden tänkte på Robins bästa!! Kramar om..

2009-04-06 @ 10:55:12
URL: http://lillastine.blogg.se/
Postat av: Angelica

beklagar verkligen det som hänt...jag kan inte föreställa mig din smärta du måste känna efter eran fina lilla flicka.. jag tänker på dig, massa styrkekramar!

2009-04-07 @ 10:05:52
URL: http://likeanangel.bloggspace.se
Postat av: Camilla - millis är jag

Hej vännen.

Tårarna rinner när jag läser det du skrivit. Man ser på bilderna din kärlek och sorg på samma gång och det gör så ont i mitt mammahjärta!

Ingen ska ju behöva gå igenom detta!!

From den stunden du fick henne på magen är ju du mamma och din sambo pappa, och det är en stor uppgift. Som förälder till er vackra ängel så ska ni vårda minnena och era dagar tillsammans. Så den dagen Lilla Robin blilr storasyster kan ni föra minnet av henne vidare till dem. På det sättet kommer hon ALDRIG att vara längre bort än en tanke...

Massor av kramar till er. Hör av dig om du behöver ett bollplank eller slagbräda. Jag finns bara ett tangentbord bort!

2009-04-07 @ 11:12:06
URL: http://cacemillas.blogg.se/
Postat av: Ninnie

Tårarna rinner ner för mina kinder när jag läser din historia. Kan aldrig sätta mig in hur de kan ha varit för er. Tycker du är så stark. Vet inte om jag hade kunnat vara de.

Tycker de är så orättvist att eran fina dotter inte fick stanna hos er.



Massor av kramar till dig och hoppas att du mår någorlunda bra ändå.



kram kram

2009-04-07 @ 11:25:21
URL: http://ninniejohanna.blogg.se/
Postat av: Anna (snuttgurka)

Jag har läst om din fantastiska dotter och din enorma sorg, tårarna rinner, för orättvisan i att behöva gå igenom det du gått igenom och att ett litet oskyldigt barn ska ryckas bort så tidigt. Jag är så hemskt ledsen för din skull, nu är Robin Leslie i himlen och jag är övertygad om att hon kommer fylla en viktig roll och hjälpa oss på jorden, hon kommer vaka över sina föräldrar och vill att ni ska ha det bra. Du är otroligt stark, tänk att som du tagit hand om allt det praktiska mitt i den enorma sorg du känner. Massa kramar

2009-04-08 @ 09:57:21
Postat av: nettan

Sitter här och tårarna rullar ner för mina kinder. Vet inte riktigt vad man ska skriva..så tragiskt. Så orättvist....

Känner inte dig men sänder dig kramar.

2009-04-08 @ 13:40:20
Postat av: Sara

Mina tårar rinner när jag läser om det ni har gått igenom. Kan aldrig sätta mig in i det ni har gått igenom. Tycker att du är stark.

Många kramar till er.

2009-04-11 @ 21:06:08
URL: http://lillaunderbarn.blogg.se/
Postat av: carola b

hej..har läst om din dotter.tårarna riner på mej sj när ja läser om henne..

att livet ska va så orättvist förstår ej det..tycker det är starkt av dej att du skriver här..

känner ej dej men lider med dej.

många kramizzar från carola b

2009-04-12 @ 23:18:21
Postat av: Johanna

Så fin liten tjej ni fått! Å du delar verkligen med dig av allt på ett så fint & gripande sätt! Tack för att jag får vara med & läsa.



En stor kram!

Johanna

2009-04-16 @ 18:24:23
Postat av: hanna

man blir så tårögd av att läsa det. sörjer med dig..kram

2009-04-17 @ 23:46:19
Postat av: Michelle

Vill bara skicka en varm tanke o massa kramar!

2009-04-22 @ 18:11:44
URL: http://michilullan.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag gråter när jag läser de du skrivit o ser dina bilder..Grattis till din dotter, jag är så ledsen för din skulle att du var tvungen att gå igenom detta. Jag förlorade själv min dotter men hon dog i magen en vecka ca efter BF. Det jag gått igenom är inget jämfört vad du gått igenom. Att höra sitt barn försöka andas,men inte kan göra ngt... Usch vad hemskt. Många kramar!

2009-04-26 @ 01:01:55
Postat av: Maja

Så fin liten tjej... Verkligen perfekt...

Mitt mammahjärta värker så oerhört när jag läser vad som hänt dig.. Tårarna rinner och rinner, de går inte att hejda.. Det finns nog ingen som kan sätta sig in i vad du har gått igenom och fortfarande går igenom, men jag sänder dig en tanke och en stor kram i förhoppning att tiden gör det lite lättare..

Många kramar

2009-04-29 @ 20:04:41
Postat av: Maria

Jag vet inte vad jag ska säga. Sitter här med tårarna i ögonen. Beklagar förlusten av er fina dotter. Tänker på er! STOR KRAM

2009-04-29 @ 23:33:19
Postat av: Frida Löfgren

Hej! Kära du.... ord är totalt otillräckliga. Du är väldigt STARK som delar med dig, bearbetar och kan skriva om det du varit med om. Det var År sedan jag läste något och blev så berörd, jag har suttit och gråtit högljutt i en halvtimme och bara ältat att värdlen är orättvis. Varför är den det? Din historia har berört mig och jag kommer nog aldrig att glömma den. Alla mina varmaste tankar till DIG och ditt BARN samt till din familj. /Frida

2009-05-05 @ 17:41:38
Postat av: 19 år och mamma

Finner inga ord. Har läst massor av dina inlägg och har fullt med tårar i ögonen. Beklagar verkligen! Kram

2009-06-02 @ 16:35:14
URL: http://sarahsamuelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0